tiistai 31. toukokuuta 2011

Argh! Kaula-aukko...

Olen sellainen sinnikäs orava.... Olin saanut aikaiseksi leikata 8 kpl t-paitoja pojille. Lisäksi olen leikannut 9 kpl sisävaippoja imuineen. Hirmuinen into olisi siirtyä niihin vaippoihin, joten yritän urakoida nämä paidat alta, sitten olen antanut itselleni luvan vaihtaa neulat ja ommella ne vaipat.


En ole vielä valmis luopumaan tuosta kaula-aukosta, jossa resori on nelinkerroin. Mutta mutta.... Ajattelin, että jos onnistuisi ompelukoneella. JA ajattelin, että jos venytän tuota resoria, voin ommella sen ihan tavallisella ompeleella (mummi neuvoi näin). No, kuvasta näkee. Eikös tuo aaltoile. Lisäksi alalanka teki näin... Ehkä minua ei ole luotu ompelemaan siististi t-paitoja.



Pitäisikö tuo kaula-aukko korjata? Vai olenko mennyt jo hifistelemään ja mikään ei kelpaa?

4 kommenttia:

  1. Heippa.

    Minusta ei kannata ommella suoraa ommelta tuohon päällimmäiseksi, sillä se ei jousta ollenkaan. Pääntieresoriin kohdistuu kuitenkin paljon venyttämistä kun se pitää saada pään yli ja poiskin. :)

    Nyrkkisääntönä sanoisin, että ei suoraa ommelta joustavaa kankaaseen, sellaiseen kohtaan jossa joustoa tarvitaan. Vaan saumuriommel, peitetikki tai kaksoisneula. Tai sitten voi tikata kaksinkertaisen resorin saumanvarat miehustaan "yksöisneulaompeleella" mutta mihinkään muuhun en sitä käyttäisi.

    Terkuin blogiton käsityöläinen

    VastaaPoista
  2. Mä varmaan korjaisin.. Mutta oonkin sellanen täydellisyyteen pyrkivä noissa ompeluksissani, tai ainakin melkein. :D Ja toi suoraommel muuten katkeaa helposti kun ei jousta, eli senkin takia tekisin uusiks.

    VastaaPoista
  3. Tosi pirteitä paitoja!

    ...juuri jossain blogissa kirjoitteli noista kanttiasioista joku näppärä... oliskos ollut lillaphant... ehkä osaisi vinkata kaula-aukostakin jotain...

    VastaaPoista
  4. Taisin lukea tuota lillaphantin blogia tässä yksi päivä. Siellä taisi olla ohje miten käytetään nauhanohjainta peitetikkikoneessa, täytyy katsoa tarkemmin. Tuollaista nauhanohjainta himoitsin, mutten raaskinut ostaa, oli tuohon Elnaan niin paljon kalliimpi. Moni kyllä sanoo, että Janomen ohjain sopii Elnaan, mutta aika kallis kokeilu silti.

    Kaiken huippu on, että olen tämän kaula-aukon korjannut jo kerran... Toisaalta tuon suoran ompeleen saa helposti irti. Tuo suoraommel venyy kaula-aukon mukana ihan nätisti, koska olen sitä venyttänyt.

    Toisaalta ei näillä taida olla mitään kiirettä, koska tuo lapsi ilmaisi: "mä en tykkää"...

    VastaaPoista

Tässä tila ajatuksille, kommenteille, huomautuksille, vastauksille ja kaikelle muulle.